Page 1 of 4 123 ... LastLast
Results 1 to 10 of 31

Thread: Reflexió: Ubuntu Maverick sembla que no suportarà màquines antigues

Beans
    63
    Distro
    Xubuntu 10.04 Lucid Lynx

Reflexió: Ubuntu Maverick sembla que no suportarà màquines antigues

Ens recorda en Papapep la notícia que la propera versió d'Ubuntu, Maverick, està previst que no suporti màquines antigues sigui compilada per a màquines tipus i685 i posteriors.

La decisió, que es justifica amb la intenció d'aprofitar millor les característiques del maquinari modern, deixarà fora de la família Ubuntu màquines més antigues (no tinc clar a quins models es refereix exactament, ho sento: algú ens ho pot aclarir?). A més, sembla que està afectant a models actuals, però que segueixen esquemes anteriors.

Tenint en compte que un dels valors a destacar dels sistemes GNU/Linux és la possibilitat d'allargar la vida del maquinari, fa l'efecte que Canonical, guiada per interessos mercantils (totalment legítims, és clar), s'està allunyant del model clàssic del programari lliure. Per exemple, Lubuntu seria una mostra de fidelitat a aquell esperit clàssic (i una contradicció a aquesta proposta "modernitzadora").

Us semblaria bé obrir una reflexió sobre aquest tema en aquest fil?

Com ens pot afectar, a nivell personal?
    Com ens pot afectar, a nivell de comunitat?
    Hi podem fer alguna cosa, personalment o com a grup?

Tema filosòfic, doncs.
    Last edited by giorgiograppa; June 8th, 2010 at 03:32 PM. Reason: Corregir errades d'escriptura.

Beans
    793
    Distro
    Ubuntu Development Release

Re: Reflexió: Ubuntu Maverick sembla que no suportarà màquines antigues

Hola Giorgio,

No sé com quedarà, però he obert una idea al brainstorm d'ubuntu amb aquesta queixa: http://brainstorm.ubuntu.com/idea/25085/

És el que se m'ha acudit fer a nivell personal i que podeu recolzar com a comunitat... també podem discutir-ho i prendre alguna altra decisió.

EDITO:

Last edited by SiscoGarcia; June 8th, 2010 at 02:52 PM.

Beans
    2,997

Moltíssimes gràcies, nois. He escampat el tema del Brainstorm a l'identi.ca: http://identi.ca/notice/35373987

A veure si serveix d'alguna cosa...
    Tingueu presents les normes d'or dels fòrums d'Ubuntu: poseu un títol entenedor i apropiat als vostres fils; digueu quina versió i variant d'Ubuntu feu servir i a quina màquina; i què heu provat abans de demanar ajut.

Beans
    63
    Distro
    Xubuntu 10.04 Lucid Lynx

Per manca de canals de comunicació, no serà!

Algú em pot aclarir això de "i686" a què es tradueix? Pentium III, Pentium II, Pentium a-seques-pobrissó-meu... És que no me n'he sortit a interpretar la Wiquipedia en "inglix".

Entenc que el 586 es correspondria amb el Pentium a-seques-pobrissó-meu, que el 686 seria un Pentium II (i equivalents), i, per tant, aquest marcaria el nivell més baix de compatibilitat "màquina-Maverick": m'erro de molt?

Beans
    2,172
    Distro
    Ubuntu

Això és el que he trobat:

8086 = 8-bit
    80186 = 8-bit
    80286 = 16-bit
    80386 = 32-bit
    80486 = 32-bit
    80586 = 32-bit = Pentium, Pentium MMX, K5, K6, K6-II, K6-III
    80686 = 32-bit = Pentium Pro, Pentium II, Pentium III, Athlon, Athlon XP, Opteron*, Athlon FX-51*, Athlon FX-53*, Athlon 64*
    80786 = 32-bit = Pentium 4

* = 32-bit/64-bit

per tant sembla que els que quedarien fora serien els primers Pentium a seques i Pentium MMX.

Sí és veritat que alguns ordinadors recents de baix consum venen amb arquitectura 80586, suposo que alguns miniordinadors, però no sé quins.

Beans
    46
    Distro
    Ubuntu 10.04 Lucid Lynx

Teniu l'especificació corresponent al launchpad:

https://blueprints.launchpad.net/ubu...-m-686-compile

No està pas gaire ben argumentada (sobretot si la comparo amb d'altres que he vist de l'equip d'ubuntu-server), si més no ni l'especificació ni el wiki corresponent no estan al dia.

Veureu que hi ha un bug relacionat, el mateix que comentàveu abans. Una manera de fer-se notar és indicant que el bug us afecta personalment (per exemple, el paio que el va obrir desenvolupa solucions de terminals lleugers basades en LTSP d'ubuntu).

A títol personal, puc simpatitzar més o menys amb el problema però no m'afecta directament. Jo ja vaig patir aquest reciclatge amb l'arquitectura powerpc i amb l'sparc fa temps. En el primer cas, la comunitat d'ubuntu segueix mantenint un port per a powerpc perquè molts desenvolupadors tenen equips Mac antics. En el segon, vaig acabar migrant a Debian.

Beans
    71
    Distro
    Ubuntu 10.04 Lucid Lynx

Angry Re: Reflexió: Ubuntu Maverick sembla que no suportarà màquines antigues

Fa temps que cada cop em costa més instal·lar les noves versions d'ubuntu en portàtils i equips vell, en alguns casos ha estat del tot impossible.

Sempre ens quedaran distribucions que no deixaran de donar suport a Pc's antics.

Ho trobo poc encertat, encara que comprensible, això em recorda a ATI i els seus "legacy"... des de aleshores no he recomanat ATI mai més, espero que no hagi de fer el mateix amb ubutnu.

Salutacions.

Beans
    Hidden!
    Distro

Doncs jo trobo que en algun moment s'ha de dir prou... de la llista del wgarcia, l'AMD K6-III és la maquina més nova que es queda fora... i te 10 anys. Realment hi ha algu funcionant amb una ubuntu estandard amb un PC de fa 10 anys?

A més, per a donar-li una volta més, l'AMD k6-III és molt minoritari en comparació amb el Pentium 3, que seguiria sent compatible, per tant, és un problema que afecta, numericament, a una part marginal dels usuaris d'ubuntu.

Així que.. en algun moment s'ha de tirar endavant i seguir avançant, no es pot estar mirant constantment pel retrovisor.

Salut
    Busques ajuda? Comença pel wiki de l'equip català!

Beans
    63
    Distro
    Xubuntu 10.04 Lucid Lynx

Gràcies per l'aclariment, wgarcia! Veig que no anava del tot desencaminat.

Em sorprèn, però, que dins de les màquines "ubuntariables" encara estarien els Pentium Pro i els Pentium II: creieu que encara queden moltes d'aquestes en funcionament? Vull dir, en un ambient empresarial, de producció, i no en mans dels estudiosos de la matèria.

Pel que fa als Pentium III, no tinc cap dubte de la seva vigència, almenys en el terreny domèstic (no us avorriré parlant-vos d'Acopdegarròtix, el meu servicial servidor, amb Fluxbox inclòs). Ara bé, quina empresa els mantindria en ús? Sí, potser com a servidors; però no hi tinc informació directa; tret, és clar, que en el meu institut estan jubilant-los a la carrera, però és més perquè l'empresa de manteniment s'ha negat a donar-los suport tècnic (i treballen amb Windows, a més a més...).

Suposo que els més afectats seran aquests ordinadors lleugers de nova creació on no es podria instal·lar la següent versió d'Ubuntu. Però, com apunten l'Àlex Muntada i Diegstroyer, els queda la solució de migrar a una altra distro: per sort, l'ecosistema GNU/Linux, amb unes tres-centes distribucions en actiu, encara ens dóna moltes opcions on triar (i no tot ha de ser Ubuntu). Fins i tot, encara podrien sortir guanyant si migressin a sistemes especialitzats en aquest tipus de màquina, com ara projectes del tipus Moblin o MeeGo (en desconec els detalls tècnics, igual estic clavant la pota).

Trobo, doncs, que d'entre tota aquesta varietat, algunes distribucions (més d'una en cada cas, si-us-plau!) s'haurien d'especialitzar en uns tipus de màquina, i d'altres, en altres tipus; i, és clar, també seria bona cosa comptar amb unes quantes distribucions "totterreny". El que no seria convenient per a la comunitat, crec, seria esperar que totes les distribucions fossin "totterreny"; de fet, seria tan dolent com que totes s'especialitzessin en el mateix conjunt de màquines.

(Estic aplicant a la informàtica els principis sobre la bondat de la biodiversitat: no sé si és correcte, però no he vist demostrat enlloc que siguin casos tan diferents com per no permetre aquest paral·lelisme.)

El que està clar, crec, és que la Canonical treu diners del mercat empresarial (bé, ho suposo, ho espero); que aquest mercat, en general, no manté en funcionament màquines de l'estil del 80486 (i, si ho fan, dubto que estiguin en condicions de contractar res amb la Canonical); i, per ser competitius, Canonical ha d'oferir el millor producte possible, aquell que millor aprofiti els recursos de les màquines amb què treballen els seus clients. De pas, crec que també ens oferirà un millor producte a la major part dels usuaris domèstics.

Crec que hauríem de veure la qüestió filosòfica (i no dic "filosòfica" amb valor pejoratiu, sinó tot el contrari: els que m'heu vist fer la presentació del PL en les festes ubuntaires ja sabeu que ho valoro molt i ho subratllo molt) de l'aprofitament de les màquines antigues com una cosa que depèn de l'ecosistema GNU/Linux en el seu conjunt, i no esperar o desitjar que sigui Ubuntu qui salvi totes les màquines.

De manera que, després de meditar-hi una mica (i després, sobretot, d'haver llegit els comentaris dels companys), ja no ho veig tan greu com al principi. Seguirem el fil, però.

Beans
    793
    Distro

Patrick i Giorgio, puc entendre el que voleu dir, però crec que Canonical demostraria més que pensa en els humans... en tots els humans, si continués mantenint la compatibilitat de la nova versió per màquines velles. No fent això està condemnant sobre tot a qui té menys recursos (i d'aquests a Sud Àfrica n'hi ha molts) a migrar cap a altres distros o a mantenir-se en la versió actual. Això, des del meu punt de vista, és discriminatori per part de qui vol abanderar la defensa d'una sèrie de valors (concretament que el programari hauria de ser lliure i accessible per tothom).

Page 1 of 4 123 ... LastLast

Tags for this Thread

Bookmarks