PDA

View Full Version : ظهور شاشة سوداء اثناء تثبيت الاوبنتو9.10

coderman11
December 17th, 2009, 11:35 PM
السلام عليكم
اولا : انا نزلت الاوبنتو 9.10 من الموقع الرسمى ليها وطابقت التوزيعة وطلعت تمام وحرقت ملف الايزو على اسطوانة وكله تمام التمام
ثانيا: دخلت الاسطوانة وبوت من الاسطوانة عشان اثبت النسخة
ثالثا: فتحت الاسطوانة اول حاجة ظهرتلى اختيار اللغة اختارنا اللغة وبعدين صفحة اختيار هل انا عاوز اشوف التوزيعة الاول سى دى لايف ولا انستال وبقيت الخيارات اللى موجودة اللى كله عارفها لحد كده تمام
رابعا: اخترت لايف سى دى الاول عشان اشوف التوزيعة من جوة ولو كده اثبتها , اول ما اضغط على لايف سى دى يجيلى شاشة سوداء ومفيش اى حاجة بتظهر على الشاشة خالص وبعد فترة بسيطة الاسطوانة تقف عن الدوران مش بسمع ليها صوت والشاشة بتفضل كده على طول ومفيش حاجة بتتغير خالص فبرجع اقفل اللاب توب تانى وافتحه والمرة دى اعمل انستال على طول مش لايف سىدى برده نفس القصة.
قولت يمكن العيب من الاسطوانة جربت طريقة اليو اس بى وكله تمام وبرده بوت من اليو اس بى نفس الموضوع انا حاسس ان المشكلة من الشاشة بس مش عارف ايه الموضوع بالظبط.
ملحوظة: انا استخدم لاب توب
lenovo g550
مواصفاته:
cpu : Processor Intel Pentium Dual-Core T4200 (2.00GHz, 1MB L2 cache, 800MHz FSB)
RAM : 3 G
hard : 320 G
15.6 inch
Intel Graphics Media Accelerator 4500MHD
SuperMulti DVD+/-RW Optical Drive
Broadcom WiFi (802.11b/g), 10/100 Ethernet, Modem
# 6-Cell 11.1V 48WHr Battery
Limited 1-year standard parts and labor warranty
Microsoft Genuine Windows Vista Home Premium (w/ SP1)
blotouth
web cam 1.3 mega pixel

مع العلم انى نزلت النسخة
ubuntu-9.10-desktop-i386.iso
ياريت الاقى حل بجد
وانا جربت توزيعة تانية خفيفة كده قوات اشوفها هتشتغل ولالا اسمها
SliTaz
واشتغلت تمام مفيهاش مشاكل بس انا عاوز الاوبنتو
ياريت اعرف المشكلة من ايه
اخوكم
coderman

Sensiva
December 31st, 2009, 05:24 AM
garrabt testa3mel wubi?
wubi el mafrod enno haykhalek te2dar tefta7 ubuntu livecd men el harddisk , ana esta3melto keter we shghal kowayes, battalt a7ot iso 3ala cds khalas, wubi bye3mel boot lel iso men 3al harddisk. garrabo we 2olli eh el nezam, yemken el cd drive beta3ak bayez aw 7aga.